عشق هشتمین

****************آشنایی با سیره عملی و اخلاقی امام هشتم...****************

عشق هشتمین

****************آشنایی با سیره عملی و اخلاقی امام هشتم...****************

آداب سفره و غذا خوردن از نظر قرآن و امام رضا علیه السلام


پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله میفرمایند: المعدة بیت کل داء و الحمیۀ رأس کلَّ دواء؛ معده خانه ی همه ی بیماری هاست و امساک و کم خوری در رأس همه ی داروهاست.

عمل انسان در گرو غذایی است که میخورد! خوردن غذاهای پاک و حلال، انجام اعمال نیک را در پی دارد همچنان که با خوردن غذاهای پست و حرام انسان به فسق و فجور گرایش پیدا میکند؛ خداوند میفرمایند:" و از آنچه خداوند روزیِ شما گردانیده، حلال و پاکیزه اش را بخورید) مائده، (88 و میفرمایند: ای پیامبران! از خوراکیهای پاکیزه بخورید و کار شایسته کنید که من به آنچه انجام میدهید دانایم(مؤمنون،51)

در قرآن کریم بیش از 300 آیه در مورد تغذیه آمده است که

 

 

در این 300 آیه، قرآن مسائل مربوط به تغذیه را بیان میکند و حتی نیازمندی های بدن را به ترتیب اولویت بیان میکند که این را میتوان از آیات 24 تا 32 سوره عبس فهمید، خداوند در این آیات میفرماید: پس انسان باید به خوراک خود بنگرد که ما آب را به صورت بارشی فروریختیم، آنگاه زمین را شکافتیم و در آن دانه رویاندیم و انگور و سبزی، و زیتون و درخت خرما و باغ های انبوه و میوه و علف،(تا وسیله ی)شما و دامهایتان باشد.


ابتدا خداوند متعال، انسان را متوجه غذای او میکند که از چه موادی تشکیل شده است و کدام یک در اولویت قرار دارد. در ابتدا پروتئین ها، پس از آن به قندها، چربی ها و در آخر به ویتامین ها اشاره میکند، بسی جای شگفتی است که صاحبنظران علوم تغذیه نیز در مورد اهمیت این چهار مورد به همین شکل معتقدند؛ یعنی پروتئین را در درجه ی اول اهمیت میدانند و بقیه را نیز به همان ترتیبی که بیان شد.
در قرآن در مورد اینکه چه زمانی از شبانه روز باید غذا خورد، هم گفته شده است. خداوند در آیه ی 62 سوره مریم میفرماید: و روزیشان در آن هر صبح و شب مهیاست. از این آیه میتوان برداشت کرد که مهمترین وعده ی غذایی صبحانه و شام است.
بسیاری از افرادی که تصمیم به کاهش وزن میگیرند، صبحانه و شام را از رژیم غذایی خود حذف کرده و به جای آن نهار به طور کامل و بیش از حد میل میکنند که این روش خود باعث بروز انواع بیماری میشود، زیرا در احادیث گوناگون و گفته های بزرگان طب روی این اصل تأکید شده است که صبحانه انرژی لازم جهت فعالیت روزانه بدن را تأمین کرده و شام سبب ساخت سلولهای گوناگون میشود.


از حضرت امام رضا علیه السلام منقولست که در بدن رگى هست که آن عشاء نام دارد و هر که در طرف شب چیزى نمیخورد آن رگ او را نفرین میکند تا صبح میگوید خدا تو را گرسنه بدارد چنانچه مرا گرسنه داشتى خدا تو را تشنه بدارد چنانچه مرا تشنه داشتى. پس ترک مکنید عشا را اگر چه به لقمه نان باشد و اگر چه بدمى آب باشد.

همچنین از آن حضرت منقولست که طعام گرم برکت ندارد و شیطان در آن بهره دارد. در فقه الرضا مذکور است که مخور طعام در خوانی که بعد از رفتن تو بر سر آن شراب خورند و در چندین حدیث آوارد شده است که چیز خوردن در حالت جنابت سبب فقر و تنگدستی میشود.
پیرامون آشامیدن آب نیز از حضرت امام رضا علیه السلام منقول است که چون حضرت رسول صلّى اللّه علیه و آله و سلم بعد از طعام دست میشستند آب در دهان میکردند و مضمضه میفرمودند. در این راستا منقول است که چون آن حضرت به اشنان دست میشستند اشنان را در دهان میکردند و میخوائیدند و میانداختند.
یاسر خادم امام رضا علیه السلام نقل می کند که چون آن حضرت بر سر سفره مینشستند هیچ کوچک و بزرگى نمیگذاشتند مگر آنکه بر سر سفره میطلبیدند حتى مهتر و حجام. و از ابراهیم بن العباس نیز شنیده شده است که آن جناب چون خلوت میشد
و سفره می آوردند غلامان خود همه را بر سر خوان میطلبیدند حتى دربانان و خدمتکاران را.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد